Financiën

Financieel meerjarenbeeld

Financieel meerjarenbeeld

In onderstaande tabel staat een overzicht van alle financiële baten en lasten, zoals die zijn opgenomen in deze rapportage. In de tabel worden baten en lasten apart gepresenteerd.
Na de tabel geven wij de toelichtingen op alle financiële mutaties. Deze toelichtingen staan op alfabetische volgorde, maar er is geen indeling op baten en lasten. Elke wijziging wordt daarmee eenmalig ("netto") toegelicht.

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

BATEN

tableCell14

tableCell15

tableCell16

tableCell17

Primitieve begroting 2024-2027

161.445

152.685

195.490

149.882

Mutaties 1e Voortgangsrapportage 2024

2.972

2.605

3.867

-41.507

Totale baten tot de kadernota

160.851

152.279

195.085

149.477

Mutaties in deze kadernota (baten)

1. Autonome ontwikkelingen

594

406

406

406

Aanpassingen aan het middenspannings- en laagspanningsnet

257

69

69

69

Verwachte compensatie loon- en prijsstijgingen gemeenschappelijke regelingen

337

337

337

337

Totaal gemuteerde baten

594

406

406

406

Totale baten tot en met de kadernota

161.445

152.685

195.490

149.882

tableCell19

tableCell20

tableCell21

tableCell22

tableCell23

LASTEN

tableCell26

tableCell27

tableCell28

tableCell29

Primitieve begroting 2024-2027

157.138

155.004

198.123

198.210

Mutaties 1e voortgangsrapportage 2024

8.055

8.158

7.993

-38.325

Totale lasten tot de 1e VGR

165.193

163.162

206.116

159.885

Mutaties in deze kadernota (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

915

750

741

906

Aanpassingen aan het middenspannings- en laagspanningsnet

257

69

69

69

Bijdrage BVO DRAN en overige kosten doelgroepenvervoer

-260

-280

-307

-212

Bijdrage BVO DRAN en overige kosten leerlingenvervoer

36

44

52

120

Bijdrage GR Huisvesting Voortgezet Onderwijs in de Liemers (GRHVOL)

10

11

11

13

Bijdrage GR Samenwerking de Liemers SDL - RSD

347

347

347

347

Bijdrage GR VGGM Volksgezondheid en Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

125

125

125

125

Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen

22

22

22

22

Bijdrage MGR sociaal domein Centraal Gelderland/module Onderwijs (RBL)

30

30

30

30

Bijdrage MGR sociaal domein Centraal Gelderland/modules WSP, WgSW en Inburgering

200

200

200

200

Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen

35

35

35

35

Bijdrage Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg (SALD)

69

71

71

71

Bijdrage VGGM onderdeel Brandweer

-20

-20

-20

-20

Onderhoud groenareaal nieuwbouwlocaties Enghuizen, de Stede, en de Middag

65

65

65

65

Uitbreiding van 27 naar 29 raadsleden

0

32

42

42

2. Actualisatie bestaand beleid

-128

-169

-108

-43

Actualisatie bijdrage sportbedrijf

35

35

35

35

Actualisatie investeringen ruimtelijke ontwikkeling (programma 8)

0

0

0

40

Budgetmutatie zorgkosten Wmo en Jeugd

-1.265

-1.265

-1.265

-1.265

Cloudgang gemeentelijke applicaties

76

50

50

50

Doorontwikkeling en versterking RID

731

789

837

887

Functieboek griffie

8

8

8

8

Herinrichten Edisonstraat/Doesburgseweg

0

0

0

-25

Inkoop-/aanbestedingsexpertise/-ondersteuning HRM-systeem

95

0

0

0

Investering bouwvoorbereiding basisschool De Wissel

0

0

6

6

Investering bouwvoorbereidingskosten vervangende nieuwbouw/renovatie locatie Heerenmaten (Voortgezet onderwijs)

0

0

6

6

Investering parkeerdek Masiusplein Zevenaar

0

18

18

18

Versterken openbaar bibliotheekwerk en borging volwasseneneducatie

192

192

192

192

Werkplekken Turmac Kantoorgebouw

0

5

5

5

Totaal gemuteerde lasten

787

581

633

863

Totale lasten tot en met kadernota

165.980

163.743

206.749

160.748

Resultaat voor bestemming

-4.535

-11.058

-11.258

-10.866

ONTTREKKINGEN

Primitieve begroting 2024-2027

2.611

1.064

1.064

1.064

Mutaties 1e Voortgangsrapportage 2024

13

115

0

0

Onttrekkingen in deze kadernota

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

2.623

1.179

1.064

1.064

TOEVOEGINGEN

Primitieve begroting 2024-2027

0

0

0

0

Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage 2024

0

0

0

0

Toevoegingen in deze kadernota

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

0

0

0

0

Saldo reserve mutaties

2.623

1.179

1.064

1.064

Resultaat na bestemming

-1.912

-9.879

-10.195

-9.802

tableCell49

tableCell50

tableCell51

tableCell52

tableCell44

tableCell45

tableCell46

tableCell47

TOELICHTING MUTATIES IN DE EXPLOITATIE

tableCell39

tableCell40

tableCell41

tableCell42

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

Begroting    2028

1. Autonome ontwikkelingen

Aanpassingen aan het middenspannings- en laagspanningsnet

0

0

0

0

Zoals in programma 2 bij ontwikkelingen is aangegeven moeten er grote aanpassingen gedaan worden aan het middenspannings- en laagspanningsnet om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen. De werkzaamheden worden per buurt opgepakt. Om deze aanpassingen vanuit gemeente Zevenaar mogelijk te maken is drie fte extra formatie nodig: 1 fte projectleider, 1 fte toezichthouder en 1 fte diverse functies juristen en beleid. De 1 fte toezichthouder (€ 69.000) ramen we structureel. Deze kosten dekken wij uit de ontvangen leges en vergoedingen voor graafwerkzaamheden. De overige 2 fte ramen wij alleen voor 2025 en dekken wij uit de tijdelijke rijksgelden voor klimaat- en energiebeleid. In 2025 gaan wij kijken of de inschatting van 3 FTE in de praktijk een juiste inschatting is en of vanaf 2026 rijksmiddelen beschikbaar zijn of komen om deze kosten alsnog uit te kunnen dekken. Wij komen hierover in 2025 met een nieuw voorstel.  

Bijdrage BVO DRAN en overige kosten doelgroepenvervoer

260

280

307

212

De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2025-2028 van de BVO DRAN. In totaal dalen de kosten hierdoor in alle jaren (van € 281.000 in 2025 tot € 233.000 in 2028). De daling wordt verklaard door de aanbesteding van het Wmo-vervoer, door een daling van het vervoer eind 2023 (vervoer Wmo, dagbesteding en jeugd) en een daling van de NEA-index (index vervoerskosten).
Tegenover de daling in de kosten van het doelgroepenvervoer via de BVO DRAN is de subsidie van de Plusbus gestegen. Dit zijn communicerende vaten. In de afgelopen jaren is de subsidie geleidelijk verhoogd met € 21.000. De stijging van de subsidie komt door indexering, die na een aantal jaren echt weer nodig was, en de aanstelling en pensioenvoorzieningen van een coördinator en een administratieve medewerker bij de Plusbus. Deze personen zijn aangesteld om de dienstverlening te verruimen en te verbeteren.

Bijdrage BVO DRAN en overige kosten leerlingenvervoer

-36

-44

-52

-120

De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2025-2028 van de BVO DRAN. De bijdrage daalt door een daling van het leerlingenvervoer via de BVO DRAN en een daling van de NEA-index (index vervoerskosten). Daarnaast verwachten wij dat de stijging van het vervoer in natura uit de 2e VGR 2023 structureel is. Hierdoor stijgen deze kosten met € 60.000. Deze stijging komt door ‘verplaatsing’ van het leerlingenvervoer via de BVO DRAN naar bekostiging van het leerlingenvervoer via openbaar vervoer en door de aanhoudende stijging van het aantal leerlingen in het leerlingenvervoer.

Bijdrage GR Huisvesting Voortgezet Onderwijs in de Liemers (GRHVOL)

-10

-11

-11

-13

De bijdrage aan de GRHVOL voor 2025 is aangepast. Hierbij is uitgegaan van de meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling. De totale bijdrage voor Zevenaar aan de GRHVOL is in 2025 afgerond € 10.000 hoger als de bijdrage in 2024. In de jaren 2026 t/m 2028 neemt de jaarlijkse bijdrage toe omdat hierbij rekening is gehouden met de investering in nieuwbouw/uitbreiding, voor een bedrag van € 3.500.000, van een bestaande locatie in Zevenaar.

Bijdrage GR Samenwerking de Liemers SDL - RSD

-347

-347

-347

-347

De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling (voor SDL-RSD) is bijgesteld waarbij rekening is gehouden met de gewijzigde begroting 2024. Hierin zijn de aanpassingen verwerkt van de reële stijging van de personeelskosten en overige kosten die hoger zijn uitgevallen t.o.v. de vastgestelde meerjarenbegroting 2024-2027 van de GR (nadeel € 140.000). Voor de prijsstijgingen (indexeringen) voor het jaar 2025 is de bijstelling gebaseerd op de septembercirculaire 2023 (nadeel € 193.000). De overige kostenstijging is veroorzaakt door de gewijzigde kostenverdeling, waardoor het aandeel van Zevenaar is gestegen van 52,01% naar 52,17% en mutaties in de dienstverleningsovereenkomst (nadeel € 14.000). Totaal nadeel € 347.000.

Bijdrage GR VGGM Volksgezondheid en Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

-125

-125

-125

-125

De bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling VGGM is aangepast conform de geactualiseerde (concept) begroting 2025 van de GR. Daarbij is rekening gehouden met de verwachte loon- en prijsontwikkelingen, (jeugd)inwoneraantallen, de voorstellen voor versterking van de GGD taken en de organisatieversterking om de GGD meer toekomstbestendig te maken. Hierdoor neemt de bijdrage voor 2025 voor het onderdeel volksgezondheid (GGD/Bevolkingszorg) toe met € 115.000 en voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ 0-4 en RVP)/lokaal maatwerk toe met € 10.000. Totaal nadeel bedraagt € 125.000.

Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen

-22

-22

-22

-22

De bijdrage per inwoner 2025 voor het regiobureau en de vijf opgaven bedraagt € 9,01. Dit is een stijging van € 0,46 ten opzichte van begroting 2024-2027. Oorzaken zijn o.a. de inflatie en de stijging van de cao-lonen. Daarnaast beïnvloedt de onzekerheid rondom cofinanciering de hoogte van de inwonerbijdrage. De bijdrage voor de regionale energie strategie 2023-2030 (RES) dekken wij net als vorig jaar uit de middelen van de specifieke uitkering "Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid". De bijdrage voor the economic board (TEB) bedraagt € 1,04 per inwoner. Een stijging van € 0,04 ten opzichte van de begroting 2024. De afspraak over de bijdrage aan TEB loopt tot en met 2025. In totaal een structureel nadeel van in totaal € 22.000 (programma 0 € 4.000 nadelig, programma 2 € 400 nadelig, programma 3 € 6.000 voordelig, programma 5 € 12.000 nadelig, programma 7 € 2.000 nadelig en programma 8 € 9.000 nadelig).

Bijdrage MGR sociaal domein Centraal Gelderland/module Onderwijs (RBL)

-30

-30

-30

-30

In de begroting voor de module 'Onderwijs (RBL)' is voor 2025 rekening gehouden met het van het doorvoeren van de 2e fase van de aangepaste formatierichtlijn in 2024 en de indexeringen (loon- en overige index) volgens de septembercirculaire 2023.

Bijdrage MGR sociaal domein Centraal Gelderland/modules WSP, WgSW en Inburgering

-200

-200

-200

-200

De bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling MGR voor de modules WSP, WgSW,  Contractmanagement Inburgeringstrajecten, inkoop en beheer zijn geïndexeerd op basis van de septembercirculaire 2023. Bij de module WgSW is rekening gehouden met de herverdeling op basis van het aantal arbeidsjaren per oktober 2023 en in de module WSP is rekening gehouden met aangepaste dienstverleningsovereenkomst a.g.v. de toevoeging van de submodule SROI (Social Return on Investment). Bij de module inkoop is naast de indexering ook de stijging in verband met de versterking van de operationele aansturing en strategische positie voor verbetering van het inkoopbeleid begrepen (€ 26.600).
Er is besloten tot het instellen van een nieuwe module 'Regionale facilitering zorg' bij de MGR. De kosten voor deze nieuwe module zijn al in de begroting opgenomen, maar werden voorheen aan centrumgemeente Arnhem betaald. Deze nieuwe module (€ 122.000) kan daarom budgettair neutraal worden opgenomen in de begroting.
De totale kostenstijging voor de modules bedraagt afgerond € 200.000.

Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen

-35

-35

-35

-35

De begroting 2025 van de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen (ODRA) laat een hogere bijdrage voor de basistaken zien van € 31.000. Deze verhoging is grotendeels het gevolg van de indexering van het uurtarief met 5% in 2025, volumestijging is geminimaliseerd. Door de invoering van de Omgevingswet heeft ODRA drie aanvullende posten opgenomen in haar begroting die wij dekken uit het reeds eerder beschikbaar gestelde budget voor structurele effecten Omgevingswet. Het gaat om € 13.000 aan structurele kosten Omgevingswet voor aansluiting op landelijke voorzieningen en het digitaal stelsel omgevingswet (DSO), om € 19.000 voor aanvullende werkzaamheden voor ernstige bodemsaneringen. Deze taak is door het Rijk van de provincie overgedragen aan de gemeente, echter zonder middelen en om € 27.000 voor uitbreiding regionale samenwerking milieubeleid. Overeenkomstig de doelstellingen vanuit de Omgevingswet en nog eens bevestigd in de adviezen van de Commissie Van Aartsen (i.h.k. van de robuustheid van OD’s) moeten omgevingsdiensten integraal betrokken zijn bij het opstellen van milieunormen in het omgevingsplan. Omgevingsdiensten moeten een inhoudelijk advies geven over de milieunormering evenals een uitvoeringstoets. Dit vraagt om meer uitvoeringsgeoriënteerde betrokkenheid aan de voorkant van de beleidscyclus die ook niet stopt bij de gemeentegrenzen. Rekening houdend met de aanvullende taken die ODRA voor ons uitvoert is er een structureel nadeel vanaf 2025 van in totaal € 35.000 (programma 0 € 21.000 nadelig, programma 1 € 300 nadelig, programma 7 € 71.000 nadelig, programma 8 € 57.000 voordelig).

Bijdrage Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg (SALD)

-69

-71

-71

-71

De bijdrage aan het Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg (SALD) wordt voor Zevenaar structureel verhoogd met € 71.000.  De stijging komt voort uit de ontwikkelingen van het e-depot. Om te voldoen aan wet- en regelgeving en om duurzame bewaring van digitale informatie te realiseren, is een E-depot (digitale archiefbewaarplaats) nodig. Daarbij ramen we in 2025 eenmalig € 44.500 voor de projectleider.   

Bijdrage VGGM onderdeel Brandweer

20

20

20

20

De bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling VGGM zijn aangepast conform de  begroting 2025. Daarbij is rekening gehouden met de verwachte loon- en prijsontwikkelingen, het voordelige effect van de herverdeling van de bijdrage op basis van het cluster OOV-gemeentefonds en de versterking van de bedrijfsvoering. Het bestuur van VGGM heeft besloten een indicatieve besparing van 2% door te voeren op de gemeentelijke bijdrage voor het begrotingsjaar 2025. In totaal neemt de bijdrage voor 2025 voor het onderdeel brandweer af met per saldo € 20.000.  

Onderhoud groenareaal nieuwbouwlocaties Enghuizen, de Stede, en de Middag

-65

-65

-65

-65

Vanaf 2025 komt het beheer van de openbare ruimte van de nieuwbouwlocaties Enghuizen, de Stede, en de Middag ten laste van openbaar groen. De structurele kosten voor het onderhoud van het nieuwe groen bedragen € 65.000.

Uitbreiding van 27 naar 29 raadsleden

0

-32

-42

-42

Het aantal raadsleden is afhankelijk van het aantal inwoners. Hiervoor zijn gemeenten ingedeeld in inwonersklassen. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 gaan we van 27 naar 29 raadsleden. Dat betekent een hogere vergoeding aan raadsleden. In 2026 een bedrag van € 32.000 en vanaf 2027 structureel € 42.000.

Verwachte compensatie loon- en prijsstijgingen gemeenschappelijke regelingen

337

337

337

337

In de kadernota zijn de bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen geraamd inclusief de loon- en prijsstijgingen voor het jaar 2025. In de gemeentebegroting wordt deze compensatie pas na de meicirculaire in de begroting verwerkt. Hierdoor ontstaat nu in de kadernota een te negatief beeld. Daarom ramen wij nu in een stelpost de verwachte compensatie voor lonen en prijzen van de gemeenschappelijke regelingen. De compensatie voor loon- en prijsstijgingen in de algemene uitkering en de eigen belastinginkomsten voor de gemeenschappelijke regelingen in deze kadernota ramen wij op € 337.000.
Samenvattend betekent dit dat de stijging van de bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen van € 800.000 voor een bedrag van € 337.000 wordt gecompenseerd.  

2. Actualisatie bestaand beleid

Actualisatie bijdrage sportbedrijf

-35

-35

-35

-35

In 2023 is het beheer van sportzaal De Bem ondergebracht bij Ataro BV en opgenomen in de DVO (dienstverleningsovereenkomst) tussen Ataro BV en de gemeente waarmee nu alle gemeentelijke  sportaccommodaties zijn ondergebracht in de DVO. In de jaarrekening 2023 zijn de extra kosten toegelicht. De structurele effecten zijn verwerkt in deze kadernota (nadeel € 35.000).

Actualisatie investeringen ruimtelijke ontwikkeling (programma 8)

0

0

0

-40

In de begroting 2022-2026 is € 1.200.000 beschikbaar gesteld voor het realiseren klimaatpark. De uitvoering is gepland in 2027. De bijbehorende afschrijvingslasten zijn nog niet eerder geraamd. Vanaf 2028 een structureel nadeel van € 40.000.

Budgetmutatie zorgkosten Wmo en Jeugd

1.265

1.265

1.265

1.265

Bij de 1e voortgangsrapportage 2024 zijn de ramingen voor de zorgkosten aangepast in verband met de forse structurele tariefstijgingen. Dit naar aanleiding van het onderzoek naar reële kostprijzen. Bij de jaarrekening is gebleken dat de zorgkosten over 2023 lager zijn uitgevallen. Wanneer we rekening houden met deze definitieve cijfers over 2023 dan kunnen de ramingen naar beneden worden bijgesteld. Per saldo een effect van € 1.265.000 vanaf 2025. Het effect voor 2024 zal worden meegenomen in de 2e voortgangsrapportage 2024.

Cloudgang gemeentelijke applicaties

-76

-50

-50

-50

Steeds meer toepassingen van software worden afgenomen als een dienst.  We kiezen er in Zevenaar voor de transitie naar de cloud op een natuurlijk moment te realiseren. De komende tijd verwachten we cloudtransities bij applicaties van Centric, Stratech schuldhulpverlening en dienstverleningssoftware. We ramen eenmalig in 2025 € 26.000 en structureel € 50.000.

Doorontwikkeling en versterking RID

-731

-789

-837

-887

De I&A-visie- en strategie 2023-2025 "Beter samen" is vastgesteld. Hierbij heeft uw raad gekozen voor de minimale variant. Bij de kadernota 2026-2029 valt het besluit of het wenselijk en financieel haalbaar is om over te stappen op de optimale of groeivariant.
Om goed en veilig ten dienste te kunnen staan van onze inwoners en bedrijven willen de drie Liemerse gemeenten de komende jaren de digitalisering en innovatieve technologie bij kunnen benen. Door deze kwaliteitsimpuls kan de RID zich hoognodig ontwikkelen tot een moderne uitvoeringspartner op ICT-gebied.

Functieboek griffie

-8

-8

-8

-8

Vanwege een verwachte aankomende wetswijziging en de werving van een nieuwe griffier is besloten om het functieboek van de griffie aan te passen. Dat wil concreet zeggen dat de functie van de nieuwe griffier ingeschaald gaat worden in schaal 14. De huidige inschaling is schaal 13. Dit betekent een structurele verhoging van € 8.000.

Herinrichten Edisonstraat/Doesburgseweg

0

0

0

25

Om bedrijventerrein Mercurion direct te verbinden met de nieuwe aansluiting Zevenaar Oost bij Hengelder is een goede aansluiting van de Edisonstraat naar de Hunneveldweg nodig. In de begroting 2023-2026 is hiervoor een investeringsbudget van € 750.000 beschikbaar gesteld. In 2023 is echter een gelabelde bijdrage ontvangen van de provincie Gelderland voor onder andere de aanpassing van de Edisonstraat. Hierdoor vervallen de kapitaallasten vanaf 2028. Een structureel voordeel van 2028 van € 25.000.

Inkoop-/aanbestedingsexpertise/-ondersteuning HRM-systeem

-95

0

0

0

Het personeelsinformatiesysteem moet op basis van de waardeomvang en de aanbestedingsregels Europees worden aanbesteed. Bij het aanbestedingstraject van het nieuwe HRM-systeem ramen wij nu ook de (inhuur)kosten van procesbegeleiding en expertise. Deze schatten wij in op eenmalig € 25.000. Voor de implementatie inclusief de kosten van schaduwdraaien ramen we eenmalig € 70.000.

Investering bouwvoorbereiding basisschool De Wissel

0

0

-6

-6

Voor de bouwvoorbereiding nieuwbouw van basisschool De Wissel vragen wij een investeringsbedrag van € 250.000.  

Investering bouwvoorbereidingskosten vervangende nieuwbouw/renovatie locatie Heerenmaten (Voortgezet onderwijs)

0

0

-6

-6

Voor de bouwvoorbereiding vervangende nieuwbouw e/o renovatie van locatie Heerenmaten (VO) vragen wij een investeringsbedrag van € 250.000.  

Investering parkeerdek Masiusplein Zevenaar

0

-18

-18

-18

De afwatering van parkeerdek is onvoldoende en vergt noodzakelijk onderhoud. De grond in de tussenlaag is verzadigd met water met als gevolg diverse verzakkingen op het plein. Om het probleem structureel op te lossen dient het plein geheel vernieuwd te worden. Voor het realiseren van deze maatregelen vragen wij een investeringsbudget van € 525.000, dit is inclusief duurzaamheidscomponent. Hiervoor hanteren we een afschrijvingstermijn van 30 jaar. De afschrijvingslasten vanaf 2026 bedragen structureel € 17.500.

Verbeterplan doelgroepenvervoer

0

0

0

0

In de raad van 27 maart 2024 is het verbeterplan doelgroepenvervoer vastgesteld. In de 1e voortgangsrapportage hebben wij de kosten van het verbeterplan in 2024 geraamd. In deze kadernota ramen wij de kosten die daarmee vanaf 2025 zijn gemoeid; voor uitvoering van het verbeterplan structureel een vervoersconsulent Wmo (€ 60.000) en voor maatregelen voorliggende voorzieningen (€ 65.000). De  vervoersconsulent ramen wij op programma 6. De maatregelen voorliggende voorzieningen op programma 4 (leerlingenvervoer).
Wij ramen op dit moment een besparing in op de vervoerskosten, gelijk aan de opgenomen kosten. Hiermee wordt de aanpassing budgettair neutraal.

Versterken openbaar bibliotheekwerk en borging volwasseneneducatie

-192

-192

-192

-192

Vanaf 2025 zijn gemeenten wettelijk verplicht om te zorgen voor een volwaardige, toekomstgerichte openbare bibliotheek. Om de wettelijke taken van de bibliotheek uit te kunnen voeren is een verhoging van het bedrag per inwoner (naar € 21,00) nodig waardoor de Wsob (Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen) taken vanaf 2025 uitgevoerd kunnen worden én het aanbod aan volwasseneducatie met cultureel, maatschappelijk en sociaal belang, geborgd kan worden binnen de bibliotheek.
De zorgplicht vanaf 2025 heeft als doel dat het bibliotheeknetwerk kwantitatief en kwalitatief in stand blijft en kan bijdragen aan lokale maatschappelijke opgaven. Door het verankeren van het aanbod volwasseneducatie aan de taken van de bibliotheek kunnen we tevens de kwaliteit, toegankelijkheid en uitvoerbaarheid van de wettelijke taak op volwasseneducatie vanaf 2025 waarborgen. De verhoging van het bedrag per inwoner ligt nog steeds onder het landelijke gemiddelde (in 2022 gemiddeld € 26,25 per inwoner) dat binnen andere organisaties alleen al nodig is voor de uitvoer van de Wsob. Doordat Kunstwerk! de bibliotheek een multifunctionele organisatie is kan, met de verhoging van het bedrag per inwoner naar € 21,00, worden volstaan om de wettelijke taken uit de Wsob uit te voeren en tegelijkertijd het volwasseneducatie aanbod met cultureel, maatschappelijk en sociaal belang te borgen. Dit zorgt ervoor dat in de bibliotheek ook een ‘leven lang leren’ binnen bereik blijft voor de inwoners van Zevenaar. Het nadeel, verhoging subsidiebudget voor de bibliotheek, bedraagt € 192.000.
In de verhoging is nog geen rekening gehouden met de structureel extra middelen die gemeenten m.i.v. 2025 ontvangen (meicirculaire 2024) van het Rijk. Deze aanvulling is nodig om het bedrag naar € 21,00 per inwoner te verhogen. In de, nog op te stellen, meerjarenbegroting 2025-2028 zal een voorstel worden verwerkt.

Werkplekken Turmac Kantoorgebouw

0

-5

-5

-5

Door de groei van het personeel de afgelopen jaren naar ruim 350 fte neemt de druk op het aantal beschikbare werkplekken toe. Naast een aantal andere interventies, zien we kans om in het gebouw 14 werkplekken toe te voegen. Hierbij hoort een investeringsbedrag van € 50.000 en een jaarlijkse afschrijvingslast van € 5.000.

Totaal mutaties

-193

-175

-228

-458

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2024 08:27:49 met de export van 05/27/2024 08:20:39