Bijlagen

Overzicht niet gehonoreerde voorstellen

Overzicht niet gehonoreerde voorstellen

Door het college zijn meerdere voorstellen niet gehonoreerd. In onderstaand overzicht ziet u de niet gehonoreerde voorstellen.

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Niet gehonoreerde voorstellen

2. Actualisatie bestaand beleid

270

215

140

140

Bezwaar en beroep / juridisch advies

35

35

35

35

Doorontwikkeling en intensivering Informatiemanagement

45

45

45

45

Functioneel specialisten ICT

60

60

60

60

Recreatiepark Rhederlaagse Meren

100

75

Uitbreiding online dienstverlening

30

3. Nieuw beleid

68

53

23

23

Actualiseren centrumvisie

30

Bovengrondse afvalcontainers luiers- en incontinentiemateriaal

0

0

0

0

Dag van de ondernemer

10

10

10

10

Onderhoud en beheer zwemwater de Breuly

13

13

13

13

Opstellen detailhandelsvisie

25

Opstellen horecabeleid

20

Totaal niet gehonoreerde voorstellen

338

268

163

163

Toelichting niet gehonoreerde voorstellen2. Actualisatie bestaand beleid:

Functioneel specialisten ICT
Het uitbreiden van functioneel beheer binnen onze organisatie is cruciaal voor het waarborgen van een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering. Functioneel beheer zorgt voor het onderhoud en de optimalisatie van gemeentelijke (niet RID) informatiesystemen die essentieel zijn voor onze dagelijkse werkzaamheden. Het gaat om toepassingen zoals schuldhulpverlening en betaald parkeren. Dit zijn applicaties waarin gevoelige data zijn opgenomen. Door te investeren in deze functie, verzekeren we ons van een sterke ondersteuning van onze kernprocessen en een verbeterde gebruikerstevredenheid. Dit leidt tot een hogere productiviteit en stelt ons in staat om beter te voldoen aan de veranderende behoeften van onze inwoners, bedrijven en samenwerkingspartners. We vragen structureel 0,7 fte formatie aan (schaal 10) vanaf 2025.

Bezwaar en beroep / juridisch advies
De komende jaren verwachten we extra inzet met name op het dossier van de raadsenquête en alle daarmee verband houdende zaken. We stellen voor het basisbudget voor juridisch advies van € 72.000 op te hogen met € 30.000.  

De kosten van bezwaar en beroep verhogen we structureel met € 5.000. De vergoedingen voor de commissieleden zijn verhoogd en er zijn meer zittingen door een toename van het aantal bezwaarschriften.

Doorontwikkeling en intensivering Informatiemanagement
In april heeft uw raad besloten om de samenwerking tussen de organisaties van Duiven, Westervoort, Zevenaar en de RID op het gebied van informatiemanagement te intensiveren. Om de doorontwikkeling van de ICT-samenwerking mogelijk te maken, is het noodzakelijk om ook in de eigen organisatie(s) capaciteit voor informatiemanagement beschikbaar te stellen. Het gaat in Zevenaar om per saldo een 0,5 fte (schaal 10) die wij structureel beschikbaar vragen.  

Recreatiepark Rhederlaagse Meren
Om het project recreatiepark Rhederlaagse Meren goed uit te voeren, is het noodzakelijk om capaciteit beschikbaar te hebben. Vanaf eind 2023 hebben we met een projectleider gewerkt. Dit was een belangrijke stap in de aanpak, voor zowel het vakantiepark als voor onze partners. Daarom is in de 1e VGR een budget van € 50.000 gevraagd voor de functie van projectleider vanuit OOV in 2024. We zien dat de aanpak effect heeft en dat de eerste stappen worden gezet om de permanente bewoning te beëindigen. Om de huidige aanpak voort te zetten en de continuïteit te waarborgen moeten we investeren. Daarom vragen wij nu een budget van € 100.000 voor een projecteider van 8 uur in de week voor 2025 en 2026. Aanvullend op de projectleider is het noodzakelijk om extra juridische administratieve ondersteuning in te zetten. Dit gaat om € 50.000 in 2025 en € 25.000 in 2026.

Uitbreiding online dienstverlening
Om digitale dienstverlening te kunnen uitbreiden, is een "mijn omgeving" (burger- of inwonersportaal) essentieel. In dit portaal kan de inwoner de voortgang van je zaken volgen en documenten toevoegen. De weg naar het realiseren van een mijn omgeving vergt de nodige voorbereiding. Om daarin de juiste keuzes te maken, laten we een onderzoek uitvoeren waarbij we kijken naar best-practices van andere gemeenten en mogelijkheden die er zijn in bestaande ICT-samenwerkingen. Voor de onderzoekskosten is in 2025 een budget van € 30.000 nodig.

3 . Nieuw beleid

Opstellen horecabeleid
Zoals in programma 3 onder ontwikkelingen is aangegeven is het economisch belang van de horecasector voor onze gemeente groot. Om die reden willen wij horecabeleid opstellen. Hiervoor ramen wij € 20.000 eenmalig in 2025.

Opstellen detailhandelsvisie
Vooruitlopend op de actualisatie van de centrumvisie is er een behoefte aan een visie op detailhandel in de gemeente Zevenaar.  Wij ramen hiervoor € 25.000 eenmalig in 2025.

Actualiseren centrumvisie
De huidige centrumvisie kent een looptijd van 2015-2025. In 2026 evalueren we deze centrumvisie en stellen we nieuw beleid op (samen met ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belangrijke partners) om te blijven inzetten op een toekomstbestendig centrum Zevenaar. Wij ramen hiervoor € 30.000 eenmalig in 2026.

Dag van de ondernemer
Vanaf 2022 organiseren we jaarlijks in november een ondernemersontbijt op "de dag van de ondernemer". Om de dag van de ondernemer structureel te kunnen organiseren is vanaf 2025 een jaarlijks budget nodig van € 10.000. In 2022 en 2023 is dit ontbijt uit incidentele budgetten gedekt.

Bovengrondse afvalcontainers voor luiers- en incontinentiemateriaal
In de gemeente is behoefte aan de uitbreiding van mogelijkheden om luiers- en incontinentiemateriaal gescheiden in te leveren. Tot voor kort was dit slechts mogelijk op de aanbiedstations in Zevenaar en Lobith. Om voor iedereen een inlevermogelijkheid in de nabijheid te hebben stellen wij voor om in elke woonkern een container te plaatsen en daarnaast nog vijf containers in de kern Zevenaar. In totaal 18 containers. Om dit te realiseren vragen wij een investeringsbudget van € 110.000. De afschrijvingslasten vanaf 2026 bedragen € 11.000. Dit verrekenen we met de afvalstoffenheffing.

Onderhoud en beheer zwemwater de Breuly
De afgelopen jaren is het aantal voorzieningen bij zwemwater de Breuly aanzienlijk uitgebreid, onder meer met een toilet. Om het onderhoud van de Breuly te verbeteren gaan we ervoor zorgen dat het toilet van april tot en met september elke dag wordt schoongemaakt, plaatsen we extra afvalbakken en zorgen we ervoor dat we ook voldoende capaciteit hebben in de weekenden en vakantieperioden om het terrein schoon te houden. Voor de intensivering van het onderhoud van de Breuly vragen we een extra budget aan van structureel € 13.000 per jaar.

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2024 08:27:49 met de export van 05/27/2024 08:20:39