Programma's

0. Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Wat willen we?

Wij stellen in ons handelen goede dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties centraal. We willen meer gebruik maken van digitalisering om dienstverlening te verbeteren en zetten daarbij ook in op het versimpelen en digitaal toegankelijk maken van onze dienstverlening. We nemen onze inwoners serieus en betrekken hen actief bij het maken van ons beleid en de uitvoering.

Door vanuit respect, gelijkwaardigheid en transparantie te denken en te doen, zorgen we voor een goede basis voor de organisatie van morgen. We werken daarom ook aan strategisch personeelsbeleid.

De financiën van onze gemeente zijn op orde en dat willen we zo houden.

Ontwikkelingen

Ontwikkelingen dienstverlening & bedrijfsvoering
In deze kadernota is het noodzakelijk om capaciteit en expertise toe te kennen voor diverse ontwikkelingen in dienstverlening en bedrijfsvoering. We noemen de intensivering van informatiemanagement, functioneel specialisten ICT, projectleiding Rhederlaagse Meren en de doorontwikkeling van de organisatie. Gelet op de begrotingstekorten en de hieruit voorkomende urgentie achten wij het niet verantwoord om deze formatie op dit moment aan te vragen en als extra begrotingspost op te nemen. Daarom stellen we voor om deze ontwikkelingen door te zetten door binnen de bedrijfsvoering te kijken naar het aanpassen van planningen van bestaande projecten en ontwikkelingen, prioriteiten daarvan anders te leggen en zo nodig bestaande ambities bij te stellen. De uitvoering van wettelijke taken continueren we. Door deze keuzes te maken willen we stapeling van taken voorkomen. Mogelijke vertragingen brengen we in beeld.

Organisatieontwikkeling
De komende jaren bouwen we verder aan een robuuste en wendbare organisatie. De vele opgaven die op ons afkomen zoals de energietransitie, klimaatadaptatie, omgevingswet, schaarste woningen, digitalisering samenleving en veranderingen in het sociale domein leiden tot grote veranderopgaven. De organisatieontwikkeling is nodig om de sturing, beheersing en verantwoording op termijn effectiever en efficiënter te maken en te werken aan meer strategische slagkracht. We werken aan de uitdagingen vanuit drie niveaus, namelijk op: domein-, team- en medewerkerniveau. Hiermee bouwen we samen verder aan een robuuste organisatie, waarbij eventuele toekomstige nieuwe of uit te besteden taken (voortkomend uit veranderende opgaven, politieke of organisatorische overwegingen) eenvoudig in of buiten de domeinen gepositioneerd kunnen worden. Wij zijn daarom van mening dat de nieuwe hoofdstructuur een positief effect heeft op het adaptieve vermogen van de organisatie, en daarmee de toekomstbestendigheid van de gemeente Zevenaar als organisatie. Met het vernieuwde management en de plaatsing van medewerkers gaan we een nieuwe fase van de organisatieontwikkeling in. De domeinplannen en de transitieplannen zijn hierbij ondersteunend en zorgen voor een geleidelijke overgang naar reguliere bedrijfsvoering. De domeinmanagers krijgen de opdracht om met de medewerkers de detailinrichting van het domein verder vorm te geven.

Wet Arbeid en Zorg (WAZO)  

De WAZO is een wet waarin het recht op verschillende verlofsoorten geregeld is, zoals zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en zorgverlof.
De afgelopen jaren is de WAZO fors uitgebreid en met name op het terrein van verloven rond kinderen. We noemen geboorteverlof voor vaders, ouderschapsverlof en zorgverlof. Steeds meer van onze medewerkers kunnen daardoor, meer dan voorheen, een beroep op de Wet Arbeid en Zorg (WAZO) doen. Met de druk op de zorgsector neemt ook de druk op de mantelzorg toe en daarmee de behoefte aan zorgverlof. Met ontwikkelingen in de demografische opbouw van ons personeelsbestand, verjonging en vergrijzing, merken wij ook de gevolgen van de ontwikkelingen op het terrein van de WAZO . Medewerkers ervaren weliswaar een betere werk-privébalans, maar deze regelingen hebben tegelijkertijd ook gevolgen voor de beschikbare productieve uren. We zijn nog niet zo ver dat we dit financieel kunnen vertalen en verwachten later, op basis van de domeinplannen en de aangepaste productieve uren, met een extra budgetaanvraag bij u terug te komen.

Toekomstbestendige regionale ICT dienst
Als samenleving willen en kunnen we steeds meer met ICT. In het bijzonder door de mogelijkheden en het gemak die technologieën ons in het dagelijks leven bieden. Deze digitale realiteit roept ook tal van vragen op en brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Als lokale overheid dicht bij onze inwoners en bedrijven wordt van ons verwacht dat we onze ICT goed op orde hebben om inwoners van dienst te zijn, efficiënt te werken en maatschappelijke vraagstukken mede door digitalisering op te lossen.
In 2022 hebben de Liemerse gemeenten de ICT-samenwerking bij het Regionaal ICT en Inkoop Dienstencentrum (RID) De Liemers onder de loep genomen. Daarbij zijn verschillende scenario's in beeld gebracht. Uiteindelijk is begin 2023 gekozen om de samenwerking voort te zetten en te intensiveren. We concludeerden ook dat de ICT-samenwerking vooral kosten-gedreven is en dat er te weinig in de samenwerking is geïnvesteerd om deze voldoende te laten renderen en de kwetsbaarheid te verminderen. Op dat moment is er niet voor gekozen om een inhaalslag te maken in de vorm van structurele ophoging van ICT-budgetten. Op basis van een I&A visie en -strategie is in beeld gebracht welke veranderingen er bij de RID en de gemeenten moeten plaatsvinden om een robuuste en toekomstbestendige ICT-samenwerking te krijgen en te houden.

Cloudgang van applicaties
Bij cloud computing worden de servers, software en/of data buitenshuis bewaard en beheerd. We realiseren hiermee een kwaliteitsverbetering op gebied van informatiebeveiliging, het beheer van de software en de continuïteit. Daarentegen hebben we ook geen keuze. Leveranciers bieden applicaties veelal alleen nog maar aan via de cloud. Steeds meer toepassingen van software worden tegenwoordig afgenomen als een dienst. Een bekend voorbeeld hiervan is SaaS (software as a Service), waarbij applicaties als dienst worden aangeboden. De transitie naar de cloud is onomkeerbaar. We kiezen er in Zevenaar voor de transitie naar de cloud op een natuurlijk moment te realiseren. Bijvoorbeeld bij het aflopen van een contract, een leverancier die stopt met ondersteuning van de huidige applicatie of wanneer er mogelijkheden zijn om te besparen. Hiermee spreiden we de kostenontwikkeling, het capaciteitsbeslag op de organisatie en kunnen we leren van eerdere cloud migraties. De komende tijd verwachten we cloudtransities bij applicaties van Centric, Stratech (schuldhulpverlening) en dienstverleningssoftware.

Professionalisering Inkoop
Z evenaar gaat de inkoopfunctie professionaliseren met als doel beter in control te komen op het complexe inkoopproces. Met name het waarmaken van de ambities en opgaven in het collegeprogramma (duurzaamheid, social return en regionale inkoop) en het rechtmatig/doelmatig aanbesteden maakt het uitdagend goed grip te houden op het inkoopproces. Dit gaan we doen door de inkoop dichterbij te organiseren.
Wij verwachten dat eind 2024 de ontvlechting van inkoop bij de SDL is uitgevoerd. Wij maken in juli 2024 een start met invoeren van het gecoördineerd inkoopbesturingsmodel. Hierbij zijn de domeinen zelf verantwoordelijk voor inkoop en contractmanagement, waardoor inhoudelijke kennis geborgd is in het primaire proces. Dit doet recht aan de expertise van de vakmensen. Wel vindt centrale coördinatie plaats, met begeleiding en ondersteuning vanuit centraal niveau.

Turmac kantoorgebouw
De gemeente Zevenaar is een klantgerichte organisatie waarin het bereiken van resultaten voor onze inwoners, bedrijven en instellingen centraal staat. De ambtelijke organisatie legt de nadruk op samenwerken, vanuit de wetenschap dat we samen meer resultaten boeken. Het kantoor wordt meer een plek waar medewerkers elkaar ontmoeten, overleggen, samenwerken en elkaar coachen. Het overgrote deel van het personeel is gehuisvest in het kantoorgedeelte en in de hal van de Turmac Cultuurfabriek. We werken in het kantoor aan de hand van een flexibel werkconcept. Door de groei van het personeel de afgelopen jaren naar ruim 350 fte ervaren we een spanning met het aantal beschikbare werkplekken. Naast andere interventies zoals optimaal gebruik van vergader- en projectruimten, zullen we in het gebouw werkplekken gaan toevoegen.

Beleidskaders

  • Besturingsfilosofie
  • Dienstverleningsvisie 2018-2022
  • Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2017 Liemerse gemeenten en SDL
  • Collegeprogramma 2022-2026  (2022)
  • Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet) 2023
  • Verordening controle financieel beheer en organisatie (artikel 213 Gemeentewet) 2023
  • Nota Verbonden partijen
  • Nota reserves en voorzieningen 2018
  • Nota activerings- en afschrijvingsbeleid 2022
  • Beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen 2023
  • Nota garantiebeleid 2023
  • Normen- en toetsingskader 2023
  • Verordening Rekenkamer 2023
  • Verordening op de raadscommissies (3e wijziging, 2023)
  • Datastrategie 2023-2025
  • I&A-visie en -strategie 2023-2025  “Beter samen”

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

24.375.439

2,5 %

118.171.018

13,2 %

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2024 08:27:49 met de export van 05/27/2024 08:20:39