Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
BATEN | ||||
Baten tot de kadernota | 119.704 | 112.499 | 112.638 | 112.955 |
Mutaties baten kadernota | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 337 | 337 | 337 |
Aanpassingen aan het middenspannings- en laagspanningsnet | 188 | 0 | 0 | 0 |
Verwachte compensatie loon- en prijsstijgingen gemeenschappelijke regelingen | 337 | 337 | 337 | 337 |
Totaal mutaties baten kadernota | 525 | 337 | 337 | 337 |
Totaal baten na de kadernota | 120.229 | 112.836 | 112.975 | 113.292 |
LASTEN | ||||
Lasten tot de kadernota | 29.037 | 29.023 | 28.735 | 28.287 |
Mutaties lasten kadernota | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 282 | 126 | 136 | 136 |
Aanpassingen aan het middenspannings- en laagspanningsnet | 257 | 69 | 69 | 69 |
Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen | 21 | 21 | 21 | 21 |
Uitbreiding van 27 naar 29 raadsleden | 0 | 32 | 42 | 42 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 910 | 852 | 900 | 950 |
Cloudgang gemeentelijke applicaties | 76 | 50 | 50 | 50 |
Doorontwikkeling en versterking RID | 731 | 789 | 837 | 887 |
Functieboek griffie | 8 | 8 | 8 | 8 |
Inkoop-/aanbestedingsexpertise/-ondersteuning HRM-systeem | 95 | 0 | 0 | 0 |
Werkplekken Turmac Kantoorgebouw | 0 | 5 | 5 | 5 |
Totaal mutaties lasten kadernota | 1.192 | 978 | 1.036 | 1.086 |
Totaal lasten na de kadernota | 30.229 | 30.001 | 29.772 | 29.373 |
Saldo voor bestemming | 90.000 | 82.835 | 83.203 | 83.918 |
Mutaties reserves | ||||
ONTTREKKINGEN | ||||
Onttrekkingen tot de kadernota | 404 | 452 | 452 | 452 |
Onttrekkingen kadernota | ||||
Totaal onttrekkingen kadernota | ||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 404 | 452 | 452 | 452 |
TOEVOEGINGEN | ||||
Toevoegingen reserves tot de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen kadernota | ||||
Totaal toevoegingen kadernota | ||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 404 | 452 | 452 | 452 |
Saldo na bestemming | 90.404 | 83.286 | 83.655 | 84.370 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Aanpassingen aan het middenspannings- en laagspanningsnet | -69 | -69 | -69 | -69 |
Zoals in programma 2 bij ontwikkelingen is aangegeven moeten er grote aanpassingen gedaan worden aan het middenspannings- en laagspanningsnet om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen. De werkzaamheden worden per buurt opgepakt. Om deze aanpassingen vanuit gemeente Zevenaar mogelijk te maken is drie fte extra formatie nodig: 1 fte projectleider, 1 fte toezichthouder en 1 fte diverse functies juristen en beleid. De 1 fte toezichthouder (€ 69.000) ramen we structureel. Deze kosten dekken wij uit de ontvangen leges en vergoedingen voor graafwerkzaamheden. De overige 2 fte ramen wij alleen voor 2025 en dekken wij uit de tijdelijke rijksgelden voor klimaat- en energiebeleid. In 2025 gaan wij kijken of de inschatting van 3 FTE in de praktijk een juiste inschatting is en of vanaf 2026 rijksmiddelen beschikbaar zijn of komen om deze kosten alsnog uit te kunnen dekken. Wij komen hierover in 2025 met een nieuw voorstel. | ||||
Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | -4 | -4 | -4 | -4 |
De bijdrage per inwoner 2025 voor het regiobureau en de vijf opgaven bedraagt € 9,01. Dit is een stijging van € 0,46 ten opzichte van begroting 2024-2027. Oorzaken zijn o.a. de inflatie en de stijging van de cao-lonen. Daarnaast beïnvloedt de onzekerheid rondom cofinanciering de hoogte van de inwonerbijdrage. De bijdrage voor de regionale energie strategie 2023-2030 (RES) dekken wij net als vorig jaar uit de middelen van de specifieke uitkering "Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid". De bijdrage voor the economic board (TEB) bedraagt € 1,04 per inwoner. Een stijging van € 0,04 ten opzichte van de begroting 2024. De afspraak over de bijdrage aan TEB loopt tot en met 2025. In totaal een structureel nadeel van in totaal € 22.000 (programma 0 € 4.000 nadelig, programma 2 € 400 nadelig, programma 3 € 6.000 voordelig, programma 5 € 12.000 nadelig, programma 7 € 2.000 nadelig en programma 8 € 9.000 nadelig). | ||||
Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen | -21 | -21 | -21 | -21 |
De begroting 2025 van de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen (ODRA) laat een hogere bijdrage voor de basistaken zien van € 31.000. Deze verhoging is grotendeels het gevolg van de indexering van het uurtarief met 5% in 2025, volumestijging is geminimaliseerd. Door de invoering van de Omgevingswet heeft ODRA drie aanvullende posten opgenomen in haar begroting die wij dekken uit het reeds eerder beschikbaar gestelde budget voor structurele effecten Omgevingswet. Het gaat om € 13.000 aan structurele kosten Omgevingswet voor aansluiting op landelijke voorzieningen en het digitaal stelsel omgevingswet (DSO), om € 19.000 voor aanvullende werkzaamheden voor ernstige bodemsaneringen. Deze taak is door het Rijk van de provincie overgedragen aan de gemeente, echter zonder middelen en om € 27.000 voor uitbreiding regionale samenwerking milieubeleid. Overeenkomstig de doelstellingen vanuit de Omgevingswet en nog eens bevestigd in de adviezen van de Commissie Van Aartsen (i.h.k. van de robuustheid van OD’s) moeten omgevingsdiensten integraal betrokken zijn bij het opstellen van milieunormen in het omgevingsplan. Omgevingsdiensten moeten een inhoudelijk advies geven over de milieunormering evenals een uitvoeringstoets. Dit vraagt om meer uitvoeringsgeoriënteerde betrokkenheid aan de voorkant van de beleidscyclus die ook niet stopt bij de gemeentegrenzen. Rekening houdend met de aanvullende taken die ODRA voor ons uitvoert is er een structureel nadeel vanaf 2025 van in totaal € 35.000 (programma 0 € 21.000 nadelig, programma 1 € 300 nadelig, programma 7 € 71.000 nadelig, programma 8 € 57.000 voordelig). | ||||
Uitbreiding van 27 naar 29 raadsleden | 0 | -32 | -42 | -42 |
Het aantal raadsleden is afhankelijk van het aantal inwoners. Hiervoor zijn gemeenten ingedeeld in inwonersklassen. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 gaan we van 27 naar 29 raadsleden. Dat betekent een hogere vergoeding aan raadsleden. In 2026 een bedrag van € 32.000 en vanaf 2027 structureel € 42.000. | ||||
Verwachte compensatie loon- en prijsstijgingen gemeenschappelijke regelingen | 337 | 337 | 337 | 337 |
In de kadernota zijn de bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen geraamd inclusief de loon- en prijsstijgingen voor het jaar 2025. In de gemeentebegroting wordt deze compensatie pas na de meicirculaire in de begroting verwerkt. Hierdoor ontstaat nu in de kadernota een te negatief beeld. Daarom ramen wij nu in een stelpost de verwachte compensatie voor lonen en prijzen van de gemeenschappelijke regelingen. De compensatie voor loon- en prijsstijgingen in de algemene uitkering en de eigen belastinginkomsten voor de gemeenschappelijke regelingen in deze kadernota ramen wij op € 337.000. | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Cloudgang gemeentelijke applicaties | -76 | -50 | -50 | -50 |
Steeds meer toepassingen van software worden afgenomen als een dienst. We kiezen er in Zevenaar voor de transitie naar de cloud op een natuurlijk moment te realiseren. De komende tijd verwachten we cloudtransities bij applicaties van Centric, Stratech schuldhulpverlening en dienstverleningssoftware. We ramen eenmalig in 2025 € 26.000 en structureel € 50.000. | ||||
Doorontwikkeling en versterking RID | -731 | -789 | -837 | -887 |
De I&A-visie- en strategie 2023-2025 "Beter samen" is vastgesteld. Hierbij heeft uw raad gekozen voor de minimale variant. Bij de kadernota 2026-2029 valt het besluit of het wenselijk en financieel haalbaar is om over te stappen op de optimale of groeivariant. | ||||
Functieboek griffie | -8 | -8 | -8 | -8 |
Vanwege een verwachte aankomende wetswijziging en de werving van een nieuwe griffier is besloten om het functieboek van de griffie aan te passen. Dat wil concreet zeggen dat de functie van de nieuwe griffier ingeschaald gaat worden in schaal 14. De huidige inschaling is schaal 13. Dit betekent een structurele verhoging van € 8.000. | ||||
Inkoop-/aanbestedingsexpertise/-ondersteuning HRM-systeem | -95 | 0 | 0 | 0 |
Het personeelsinformatiesysteem moet op basis van de waardeomvang en de aanbestedingsregels Europees worden aanbesteed. Bij het aanbestedingstraject van het nieuwe HRM-systeem ramen wij nu ook de (inhuur)kosten van procesbegeleiding en expertise. Deze schatten wij in op eenmalig € 25.000. Voor de implementatie inclusief de kosten van schaduwdraaien ramen we eenmalig € 70.000. | ||||
Verbeterplan doelgroepenvervoer | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de raad van 27 maart 2024 is het verbeterplan doelgroepenvervoer vastgesteld. In de 1e voortgangsrapportage hebben wij de kosten van het verbeterplan in 2024 geraamd. In deze kadernota ramen wij de kosten die daarmee vanaf 2025 zijn gemoeid; voor uitvoering van het verbeterplan structureel een vervoersconsulent Wmo (€ 60.000) en voor maatregelen voorliggende voorzieningen (€ 65.000). De vervoersconsulent ramen wij op programma 6. De maatregelen voorliggende voorzieningen op programma 4 (leerlingenvervoer). | ||||
Werkplekken Turmac Kantoorgebouw | 0 | -5 | -5 | -5 |
Door de groei van het personeel de afgelopen jaren naar ruim 350 fte neemt de druk op het aantal beschikbare werkplekken toe. Naast een aantal andere interventies, zien we kans om in het gebouw 14 werkplekken toe te voegen. Hierbij hoort een investeringsbedrag van € 50.000 en een jaarlijkse afschrijvingslast van € 5.000. | ||||
Totaal mutaties | -667 | -641 | -699 | -749 |