7. Volksgezondheid en duurzaamheid

Wat kost het?

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

BATEN

Baten tot de kadernota

11.056

11.075

10.831

11.167

Mutaties baten kadernota

Totaal mutaties baten kadernota

Totaal baten na de kadernota

11.056

11.075

10.831

11.167

LASTEN

Lasten tot de kadernota

14.348

13.522

13.469

13.804

Mutaties lasten kadernota

1. Autonome ontwikkelingen

198

198

198

198

Bijdrage GR VGGM Volksgezondheid en Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

125

125

125

125

Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen

2

2

2

2

Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen

71

71

71

71

Totaal mutaties lasten kadernota

198

198

198

198

Totaal lasten na de kadernota

14.546

13.720

13.666

14.002

Saldo voor bestemming

-3.490

-2.645

-2.835

-2.835

Mutaties reserves

ONTTREKKINGEN

Onttrekkingen tot de kadernota

999

0

0

0

Onttrekkingen kadernota

Totaal onttrekkingen kadernota

Totaal onttrekkingen na de kadernota

999

0

0

0

TOEVOEGINGEN

Toevoegingen reserves tot de kadernota

0

0

0

0

Onttrekkingen kadernota

Totaal toevoegingen kadernota

Totaal onttrekkingen na de kadernota

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

999

0

0

0

Saldo na bestemming

-2.491

-2.645

-2.835

-2.835

tableCell49

tableCell50

tableCell51

tableCell52

tableCell44

tableCell45

tableCell46

tableCell47

TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN

tableCell39

tableCell40

tableCell41

tableCell42

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

Begroting    2028

1. Autonome ontwikkelingen

Bijdrage GR VGGM Volksgezondheid en Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

-125

-125

-125

-125

De bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling VGGM is aangepast conform de geactualiseerde (concept) begroting 2025 van de GR. Daarbij is rekening gehouden met de verwachte loon- en prijsontwikkelingen, (jeugd)inwoneraantallen, de voorstellen voor versterking van de GGD taken en de organisatieversterking om de GGD meer toekomstbestendig te maken. Hierdoor neemt de bijdrage voor 2025 voor het onderdeel volksgezondheid (GGD/Bevolkingszorg) toe met € 115.000 en voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ 0-4 en RVP)/lokaal maatwerk toe met € 10.000. Totaal nadeel bedraagt € 125.000.

Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen

-2

-2

-2

-2

De bijdrage per inwoner 2025 voor het regiobureau en de vijf opgaven bedraagt € 9,01. Dit is een stijging van € 0,46 ten opzichte van begroting 2024-2027. Oorzaken zijn o.a. de inflatie en de stijging van de cao-lonen. Daarnaast beïnvloedt de onzekerheid rondom cofinanciering de hoogte van de inwonerbijdrage. De bijdrage voor de regionale energie strategie 2023-2030 (RES) dekken wij net als vorig jaar uit de middelen van de specifieke uitkering "Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid". De bijdrage voor the economic board (TEB) bedraagt € 1,04 per inwoner. Een stijging van € 0,04 ten opzichte van de begroting 2024. De afspraak over de bijdrage aan TEB loopt tot en met 2025. In totaal een structureel nadeel van in totaal € 22.000 (programma 0 € 4.000 nadelig, programma 2 € 400 nadelig, programma 3 € 6.000 voordelig, programma 5 € 12.000 nadelig, programma 7 € 2.000 nadelig en programma 8 € 9.000 nadelig).

Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen

-71

-71

-71

-71

De begroting 2025 van de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen (ODRA) laat een hogere bijdrage voor de basistaken zien van € 31.000. Deze verhoging is grotendeels het gevolg van de indexering van het uurtarief met 5% in 2025, volumestijging is geminimaliseerd. Door de invoering van de Omgevingswet heeft ODRA drie aanvullende posten opgenomen in haar begroting die wij dekken uit het reeds eerder beschikbaar gestelde budget voor structurele effecten Omgevingswet. Het gaat om € 13.000 aan structurele kosten Omgevingswet voor aansluiting op landelijke voorzieningen en het digitaal stelsel omgevingswet (DSO), om € 19.000 voor aanvullende werkzaamheden voor ernstige bodemsaneringen. Deze taak is door het Rijk van de provincie overgedragen aan de gemeente, echter zonder middelen en om € 27.000 voor uitbreiding regionale samenwerking milieubeleid. Overeenkomstig de doelstellingen vanuit de Omgevingswet en nog eens bevestigd in de adviezen van de Commissie Van Aartsen (i.h.k. van de robuustheid van OD’s) moeten omgevingsdiensten integraal betrokken zijn bij het opstellen van milieunormen in het omgevingsplan. Omgevingsdiensten moeten een inhoudelijk advies geven over de milieunormering evenals een uitvoeringstoets. Dit vraagt om meer uitvoeringsgeoriënteerde betrokkenheid aan de voorkant van de beleidscyclus die ook niet stopt bij de gemeentegrenzen. Rekening houdend met de aanvullende taken die ODRA voor ons uitvoert is er een structureel nadeel vanaf 2025 van in totaal € 35.000 (programma 0 € 21.000 nadelig, programma 1 € 300 nadelig, programma 7 € 71.000 nadelig, programma 8 € 57.000 voordelig).

Totaal mutaties

-198

-198

-198

-198

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2024 08:27:49 met de export van 05/27/2024 08:20:39