Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
BATEN | ||||
Baten tot de kadernota | 11.056 | 11.075 | 10.831 | 11.167 |
Mutaties baten kadernota | ||||
Totaal mutaties baten kadernota | ||||
Totaal baten na de kadernota | 11.056 | 11.075 | 10.831 | 11.167 |
LASTEN | ||||
Lasten tot de kadernota | 14.348 | 13.522 | 13.469 | 13.804 |
Mutaties lasten kadernota | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 198 | 198 | 198 | 198 |
Bijdrage GR VGGM Volksgezondheid en Jeugdgezondheidszorg (JGZ) | 125 | 125 | 125 | 125 |
Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | 2 | 2 | 2 | 2 |
Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen | 71 | 71 | 71 | 71 |
Totaal mutaties lasten kadernota | 198 | 198 | 198 | 198 |
Totaal lasten na de kadernota | 14.546 | 13.720 | 13.666 | 14.002 |
Saldo voor bestemming | -3.490 | -2.645 | -2.835 | -2.835 |
Mutaties reserves | ||||
ONTTREKKINGEN | ||||
Onttrekkingen tot de kadernota | 999 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen kadernota | ||||
Totaal onttrekkingen kadernota | ||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 999 | 0 | 0 | 0 |
TOEVOEGINGEN | ||||
Toevoegingen reserves tot de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen kadernota | ||||
Totaal toevoegingen kadernota | ||||
Totaal onttrekkingen na de kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 999 | 0 | 0 | 0 |
Saldo na bestemming | -2.491 | -2.645 | -2.835 | -2.835 |
tableCell49 | tableCell50 | tableCell51 | tableCell52 | |
tableCell44 | tableCell45 | tableCell46 | tableCell47 | |
TOELICHTING FINANCIËLE ONTWIKKELINGEN | tableCell39 | tableCell40 | tableCell41 | tableCell42 |
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Bijdrage GR VGGM Volksgezondheid en Jeugdgezondheidszorg (JGZ) | -125 | -125 | -125 | -125 |
De bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling VGGM is aangepast conform de geactualiseerde (concept) begroting 2025 van de GR. Daarbij is rekening gehouden met de verwachte loon- en prijsontwikkelingen, (jeugd)inwoneraantallen, de voorstellen voor versterking van de GGD taken en de organisatieversterking om de GGD meer toekomstbestendig te maken. Hierdoor neemt de bijdrage voor 2025 voor het onderdeel volksgezondheid (GGD/Bevolkingszorg) toe met € 115.000 en voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ 0-4 en RVP)/lokaal maatwerk toe met € 10.000. Totaal nadeel bedraagt € 125.000. | ||||
Bijdrage Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | -2 | -2 | -2 | -2 |
De bijdrage per inwoner 2025 voor het regiobureau en de vijf opgaven bedraagt € 9,01. Dit is een stijging van € 0,46 ten opzichte van begroting 2024-2027. Oorzaken zijn o.a. de inflatie en de stijging van de cao-lonen. Daarnaast beïnvloedt de onzekerheid rondom cofinanciering de hoogte van de inwonerbijdrage. De bijdrage voor de regionale energie strategie 2023-2030 (RES) dekken wij net als vorig jaar uit de middelen van de specifieke uitkering "Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid". De bijdrage voor the economic board (TEB) bedraagt € 1,04 per inwoner. Een stijging van € 0,04 ten opzichte van de begroting 2024. De afspraak over de bijdrage aan TEB loopt tot en met 2025. In totaal een structureel nadeel van in totaal € 22.000 (programma 0 € 4.000 nadelig, programma 2 € 400 nadelig, programma 3 € 6.000 voordelig, programma 5 € 12.000 nadelig, programma 7 € 2.000 nadelig en programma 8 € 9.000 nadelig). | ||||
Bijdrage ODRA - Bijstelling bijdrage omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen | -71 | -71 | -71 | -71 |
De begroting 2025 van de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Arnhem-Nijmegen (ODRA) laat een hogere bijdrage voor de basistaken zien van € 31.000. Deze verhoging is grotendeels het gevolg van de indexering van het uurtarief met 5% in 2025, volumestijging is geminimaliseerd. Door de invoering van de Omgevingswet heeft ODRA drie aanvullende posten opgenomen in haar begroting die wij dekken uit het reeds eerder beschikbaar gestelde budget voor structurele effecten Omgevingswet. Het gaat om € 13.000 aan structurele kosten Omgevingswet voor aansluiting op landelijke voorzieningen en het digitaal stelsel omgevingswet (DSO), om € 19.000 voor aanvullende werkzaamheden voor ernstige bodemsaneringen. Deze taak is door het Rijk van de provincie overgedragen aan de gemeente, echter zonder middelen en om € 27.000 voor uitbreiding regionale samenwerking milieubeleid. Overeenkomstig de doelstellingen vanuit de Omgevingswet en nog eens bevestigd in de adviezen van de Commissie Van Aartsen (i.h.k. van de robuustheid van OD’s) moeten omgevingsdiensten integraal betrokken zijn bij het opstellen van milieunormen in het omgevingsplan. Omgevingsdiensten moeten een inhoudelijk advies geven over de milieunormering evenals een uitvoeringstoets. Dit vraagt om meer uitvoeringsgeoriënteerde betrokkenheid aan de voorkant van de beleidscyclus die ook niet stopt bij de gemeentegrenzen. Rekening houdend met de aanvullende taken die ODRA voor ons uitvoert is er een structureel nadeel vanaf 2025 van in totaal € 35.000 (programma 0 € 21.000 nadelig, programma 1 € 300 nadelig, programma 7 € 71.000 nadelig, programma 8 € 57.000 voordelig). | ||||
Totaal mutaties | -198 | -198 | -198 | -198 |